zaterdag 5 januari 2013

Dialect bij kleuters

Ik heb een klein onderzoek gedaan naar het dialect bij kleuters en in de kleuterklas. Daarvoor heb ik mijn nichtje van 5 jaar geobserveerd alsook mijn eerdere stage ervaringen gebruikt. Mijn ondervinding is dat kleuters in hun omgeving erg veel dialect te horen krijgen, en het zelf ook heel veel spreken. Mijn nicht, die aan de zee woont, spreekt eigenlijk nog redelijk mooi Nederlands, hoewel de klanken niet altijd even mooi zijn. Op haar school, tegen over mijn andere stageplaatsen, spreken de meeste juffrouwen ook mooi Nederlands, op een paar woorden na soms. Thuis krijgt ze dan wel veel dialect te horen. De andere kinderen op mijn stagescholen, heb ik alleen op school gezien, bij juffrouwen die meestal heel wat meer dialect spraken in de klas en ik heb gemerkt dat deze kinderen ook zelf meer dialect spreken. Soms hoorde ik ze de stopwoorden 'we' en 'se' gebruiken, die hier in West-Vlaanderen erg veel gebruikt worden. Ook hun klanken waren niet goed zoals de 'e' en de 'r' (wat misschien ook wel aan hun taalontwikkeling kan liggen). Maar ik geloof dat een goede taal op school dus wel helpt bij het onderhouden van het Nederlands bij kinderen. Ikzelf heb er altijd op proberen te letten op stage dat ik zo min mogelijk dialect gebruik en alles zo duidelijk mogelijk uitspreek. Ook probeer ik de kinderen hun woorden te herhalen op de juiste manier wanneer ze iets verkeerd zeggen. Ik denk dat een goed taalgebruik van ons, heel wat kan doen voor het taalgebruik van kinderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten